På Jessheim har en engasjert gjeng på 18 russejenter satt sitt preg på forberedelsene til russetiden med en dugnad som smakte søtt – bokstavelig talt. Jentene valgte å satse på salg av produkter fra Nordkak, og resultatet ble både velsmakende og lønnsomt.
– Vi har solgt kakebokser, knekkebrød og godteri fra Nordkak, og det har vært vår beste dugnad hittil! Forteller Maiken og Ingrid entusiastisk. Vi har solgt både på høsten og også på våren og det har gått kjempebra begge gangene.
Målet har vært klart helt fra starten: Å samle inn penger til russeklær, slipp, og ikke minst sosiale aktiviteter som styrker samholdet i gruppa. Russetiden handler ikke bare om fest og moro – det er også en tid for å bygge minner sammen, og dét krever litt planlegging og ikke minst økonomiske midler.
Hvorfor Nordkak?
Valget om å selge akkurat Nordkaks produkter var ikke tilfeldig. Jentene hadde hørt mye positivt om både kvaliteten på produktene og den gode kundeservicen selskapet tilbyr. Og forventningene ble raskt innfridd.
– Vi hadde hørt at det var en enkel og bra dugnad man kunne tjene godt på, og at Nordkak har hyggelig kundeservice. Det stemte 100 %, sier Maiken.
Gjennom salgsperioden har de hatt kontakt med ulike personer hos Nordkak, og tilbakemeldingen er entydig, uansett hvem de har vært i kontakt med, har de blitt møtt med god hjelp, rask respons og et smil i stemmen.
Digital dugnad i full fart
Selve salget foregikk til stor del digitalt. Jentene delte lenker til sin personlige webshop gjennom Facebook, og sendte meldinger via Messenger og SMS til venner, familie og bekjente. Det effektive og moderne oppsettet gjorde det enkelt å nå ut til mange på kort tid – og mange ville støtte.
– Det fine med opplegget er at vi kan ta imot så mange bestillinger som vi klarer å selge. Etter det er det bare å levere ut boksene og ta betalt. Superenkelt!
De forteller også at mange kunder har sine egne favoritter som de gjerne bestiller igjen og igjen. Bestselgerne til russejentene har vært Mormors Doble Sjokoladeflarn, Lillebrors Beste Karamellblanding, Sofias Sure Godteri, og Ullas Punsjruller.
– Mange kunder har faktisk bestilt de samme boksene flere ganger – det sier jo litt om hvor gode de er, sier Maiken med et smil.
Salgstips fra erfarne kakeboks-selgere
Etter å ha gjennomført det de beskriver som den beste dugnaden så langt, har russejentene også noen gode råd å dele med andre som vurderer lignende innsats:
Sett av noen uker til salget. Det gir tid til å følge opp potensielle kjøpere og gir rom for at alle kan selge godt.
Spør alle du kjenner. Ikke vær redd for å sende en melding – de fleste synes det er hyggelig å støtte de felles aktivitetene man sparer til og få noe godt igjen for det.
Ta en tur i nabolaget. Naboer og kjente vil ofte kjøpe kakebokser, og en vennlig forespørsel på døra kan gi mange salg.
En ekstra bonus er hvis foreldre eller foresatte tar med salgskatalogen til arbeidsplassen. Der har det virkelig løsnet for flere av jentene.
– Pappa tok med seg salget til jobben, og der gikk det unna, sier Maiken! Kjempebra ekstra mulighet!
En dugnad med mening
For jentene har denne innsatsen ikke bare handlet om kroner og øre. Det har også vært en måte å samarbeide på, bygge fellesskap og føle på mestring. Når resultatene kommer og målene nås, er det ekstra givende å vite at det er gjort gjennom egen innsats.
Med kakebokser, sjokoladeflarn og karamellblandinger i bagasjen – bokstavelig talt – har russejentene fra Jessheim virkelig lagt grunnlaget for en minnerik russetid. Og kanskje viktigst av alt, de har vist at samarbeid og god innsats gir både gode resultater og gode smaker på veien.
– Vi er skikkelig fornøyde, både med salget og samarbeidet med Nordkak. Dette har vært den beste dugnaden vi har hatt! Avslutter to blide jenter fra Jessheim.